آخرین اخبار

جا ماندن سپرده‌ها از تسهیلات بانکی در ۴ استان!

اقتصادنیوز: بررسی استانی سپرده ها در بازار بین بانکی استانی نشان می دهد ۵۳ درصد از سپرده های بانکی در تهران به ثبت رسیده و مابقی در سایر استان های کشور. نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی نیز نشان دهنده آن بوده در ۴ استان این رقم بالاتر از ۱۰۰ درصد ثبت شده است.

اشتراک گذاری
03 مهر 1401
کد مطلب : 3301

به گزارش اقتصادنیوز روند سپرده های بانکی در مرداد ماه مسیری ثابت را نسبت به ماه قبل خود داشته و سرعت یکنواختی را ثبت کرده است. در این ماه طبق داده های بانک مرکزی در حدود ۶ هزار و ۱۵۱ هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک ها قرارگرفته است. 

این رقم پس از کسر سپرده قانونی برابر با ۵ هزار و ۵۲۸ هزار میلیارد تومان می شود که نشان می دهد حجم سپرده های قانونی بانک ها در این ماه معادل با ۶۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رقم خورده است.

این شاخص را بانک مرکزی به تفکیک استانی نیز برآورده کرده که نشان می دهد سهم تهران از سپرده های بانکی برابر با ۵۳.۴ درصد بوده است.

بررسی سهم استان ها در سپرده های بانکی

در مرداد ماه امسال سهم تهران از سپرده های بانکی برابر با ۳ هزار و ۲۸۹ هزار میلیارد تومان بوده که بالاترین رکورد را در میان ۳۲ استان کشور داشته است.

این در حالی است که در استان کهگیلویه و بویر احمد این رقم برابر با ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که کمترین سطح را در میان سایرین داشته است.

بررسی سهم تسهیلات به سپرده ها نیز پس از کسر سپرده قانونی در کل کشور نشاندهنده آن است که این شاخص برابر با ۸۱.۱ درصد بوده و از ماه قبل خود در حدود ۰.۲ واحد درصد بالاتر بوده است.

نسبت تسهیلات ۴ استان بالاتر از ۱۰۰ درصد

بررسی ها نشان می دهد سپرده ها پس از کسر سپرده های قانونی برابر با ۵ هزار و ۵۲۸ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده و سطح تسهیلات در کل کشور معادل با ۴ هزار و ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بنابراین نسبت تسهیلات به سپرده ها معادل با ۸۱.۱ درصد برآورد شده که در ۱۴ استان بالاتر از این سطح بوده است.

در تهران تسهیلات ۹۰ درصد کل سپرده ها بوده و در استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام فراتر از ۱۰۰ درصد ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شانزده =